Tämä projektikuvaus perustuu Jeff Bickertin
artikkeliin, Where the Museum and the Market Met, joka julkaistiin Finnish
Business Report lehdessä 3/95. Case-esimerkki kuvaa konkreettisesti ajattelu-
ja toimintatapaani ja tunnuslausettani; Connects the Unconnected.
ARS 95 oli kaikkien aikojen suurin kansainvälinen
taidenäyttely Pohjoismaissa. Se sisälsi 90 taitelijan teoksia 25
maasta. Tapahtumasta tuli merkittävä ennakkotapaus koko nykytaiteen kentälle.
Luomalla menestyksellisen interaktiivisen verkoston liike-elämän ja kulttuurin välille, onnistuin tekemään tästä valtavat mittasuhteet saaneesta kansainvälisestä näyttelystä kulttuurisesti ja taloudellisesti mahdollisen.
ARS 95: Antony Gormleyn nykytaideinstallaatio Learning to Think. |
Luomalla menestyksellisen interaktiivisen verkoston liike-elämän ja kulttuurin välille, onnistuin tekemään tästä valtavat mittasuhteet saaneesta kansainvälisestä näyttelystä kulttuurisesti ja taloudellisesti mahdollisen.
Tapahtuma oli Nykytaiteen museolle ja sen johtaja Tuula
Arkiolle valtava haaste. Tilannetta ei helpottunut, että näyttelylle ei
myönnetty valtion tai kaupungin tukea. Näyttelyn markkinointiin ei juurikaan ollut varoja.
Samanaikaisesti tavoitteena oli vaikuttaa myönteisesti julkiseen sanaan, sen kautta suuren yleisöön sekä erityisesti Valtion ja Helsingin kaupungin päätökseen uuden Nykytaiteen museon rakentamiseksi.
Tuula Arkio |
Samanaikaisesti tavoitteena oli vaikuttaa myönteisesti julkiseen sanaan, sen kautta suuren yleisöön sekä erityisesti Valtion ja Helsingin kaupungin päätökseen uuden Nykytaiteen museon rakentamiseksi.
Nämä olivat ne lähtökohdat, joiden perusteella Tuula Arkio
otti minuun yhteyttä saatuani juuri valtavan menestyksen saavuttaneen
Hype-musikaalin omalta osaltani päätökseen.
Kun tapasin Tuulan Ateneumissa ensimmäistä kertaa, hän kysyi käsitystäni nykytaiteesta ja sen merkityksestä.
Kun tapasin Tuulan Ateneumissa ensimmäistä kertaa, hän kysyi käsitystäni nykytaiteesta ja sen merkityksestä.
Vastaukseni oli: Olen elämäni ensimmäistä kertaa Ateneumissa enkä tiedä
nykytaiteesta yhtään mitään.
Vastaus oli oikea! Minun ei pitänytkään tietää Nykytaiteesta, vaan siitä miten kansainvälinen kulttuuritapahtuma, sen rahoitus ja markkinointi saadaan onnistumaan niin, että näyttelystä tulee menestystarina.
Yhteistyösopimus syntyi heti!
Uusia mahdollisuuksia kyseenalaistamalla
Valmistauduin ensimmäiseen projektityöryhmän palaveriin
huolellisesti luomalla luettelon kymmenestä tärkeimmästä Ateneum rakennuksen ja
näyttelytapahtuman hyödyntämisen osa-alueesta, jotka halusin tuotteistaa ja
markkinoida yritysten hyödynnettäväksi yhdessä ja erikseen. Näistä kymmenestä
peruslähtökohdasta näkyvyys oli viimeinen, joka ei ilman muiden osa-alueiden
tukea olisi tarjonnut kenellekään juurikaan lisäarvoa.
Kun kysymys oli esimerkiksi näyttelytilojen nimeämisestä ja
yritysten näkyvyydestä museon julkisivuissa, Tuulan kommenttina oli, ettei
tuollaista voi tehdä. Vastakysymykseni oli miksi? Kyseenalaistamalla vanhoja
käytäntöjä ja perustelemalla uusia ideoita saatoin luoda yrityselämälle ja
medialle täysin uusia mahdollisuuksia.
Kun allekirjoitimme sopimuksen näyttelyn markkinoinnista ja
ulkopuolisen rahoituksen hankkimisesta, johtoryhmä ei voinut kuvitella mitä kaikkea toimenkuvani ja vastuut käytännössä pitävät sisällään.
Yksityiskohdista kokonaisuuksiin
Yksityiskohdista kokonaisuuksiin
Kokonaisuuteen kuuluivat mm. Ateneum
rakennuksen ja ARS 95 -taidenäyttelyn tuotteistaminen,
yhteismarkkinointikonseptien ideointi, suunnittelu ja toteutus, ulkopuolisen
rahoituksen hankinta, mediayhteistyö, sponsorointiesitykset ja sopimukset,
hyödyntämisohjelmat, yritystapahtumien räätälöinti, kaupallinen tiedottaminen
ja PR sekä markkinointiviestintä kaikilla mausteilla vuorovaikutteisen ja
vastavuoroisen viestinnän keinoin.
Visuaalisuudesta Voimaa Viestintään
Nyt halusin viedä konseptin pidemmälle. Heitin Mikolle idean
tunnusmaailmasta, jossa sponsoreiden yritystunnukset voitaisiin kytkeä osaksi
ARS tunnusta ja graafista ilmettä.
Tavoitteena oli motivoida yhteistyökumppaneita hyödyntämään näyttelyn visuaalista ilmettä ja tunnusta myös osana näiden omaa yrityskuva ja brändimarkkinointia, joka edelleen lisäisi ARS’in näkyvyyttä mediassa ja vahvistaisi yleisömarkkinointia.
Kun näyttelyn graafiseksi suunnittelijaksi valittu Mikko
Männistö kysyi; mitä toivomuksia minulla on näyttelyn tunnuksesta ja
graafisesta ilmeestä: Sanoin, että meidän on pantava paremmaksi kuin esim.
vuoden 1994 yleisurheilun EM-kisoissa. Silloin ’Helsingin henki’ -haamutunnusta
tarjottiin irrallisena elementtinä yritysten ja tuotteiden käyttöön.
Tavoitteena oli motivoida yhteistyökumppaneita hyödyntämään näyttelyn visuaalista ilmettä ja tunnusta myös osana näiden omaa yrityskuva ja brändimarkkinointia, joka edelleen lisäisi ARS’in näkyvyyttä mediassa ja vahvistaisi yleisömarkkinointia.
Mikko otti haasteen vastaan ja ratkaisi kuvion nerokkaalla
tavalla. Tunnus muodostui värikoodista, jossa oli viisi eri väristä raitaa,
joiden pohjana oli videokuva kielisuudelmasta.
Tämä mahdollisti tunnuksen käytön millä väriraidalla tahansa. Kaikille viidelle sponsorille annettiin oma väriraita viisivärisestä, A-R-S-9-5 raidoitetusta graafisesta ilmeestä.
Tämä mahdollisti tunnuksen käytön millä väriraidalla tahansa. Kaikille viidelle sponsorille annettiin oma väriraita viisivärisestä, A-R-S-9-5 raidoitetusta graafisesta ilmeestä.
Jokaiseen raitaan integroitiin yrityksen tunnukset; Sokos Hotels oli vihreä,
IBM pinkki, Ilta-Sanomat punainen, Marimekko musta ja Finnair sininen.
Kun ehdotin Suomen Postille näyttelyn pääyhteistyökumppanuutta, se ilmoitti, että se lähtee mukaan vain sillä ehdolla, että se erottuu selvästi edukseen muista
sponsoreista,
Postille suunniteltiin oma postinkeltainen liputus Ateneumin pääoven yläpuolelle. Ateneumin julkisivua koristivat viisi julkisivubanneria, jotka noudattivat visuaalista järjestelmää.
Postille suunniteltiin oma postinkeltainen liputus Ateneumin pääoven yläpuolelle. Ateneumin julkisivua koristivat viisi julkisivubanneria, jotka noudattivat visuaalista järjestelmää.
ARS-verkoston suunnittelu ja rakentaminen
ARS ”verkosto” muodostui sponsoreista ja eritasoisista
yrityskumppaneista. Ideana oli luoda täysin uusi valikoima mahdollisuuksia,
joita museo pystyi tarjoamaan osallistujille ja yhteistyökumppaneille.
Kysymys ei ollut enää muutaman yrityksen maininnoista ja logo-näkyvyydestä jossakin näyttelyluettelossa.
Kysymys ei ollut enää muutaman yrityksen maininnoista ja logo-näkyvyydestä jossakin näyttelyluettelossa.
Museolla tuli olla jotakin voimallista ja tehokasta
tarjottavaa samalla tavalla kuin yritykset tavoittelevat huomiota erilaisten
medioiden kautta.
Perussuunnitelman lisäksi laadin luettelon näyttelyn ensisijaisista tarpeista sekä listan niistä yrityksistä ja medioista, jotka parhaiten pystyisivät täyttämään nämä tarpeet.
Perussuunnitelman lisäksi laadin luettelon näyttelyn ensisijaisista tarpeista sekä listan niistä yrityksistä ja medioista, jotka parhaiten pystyisivät täyttämään nämä tarpeet.
Samalla kun sovin yhteistyöneuvotteluista potentiaalisten
sponsoreiden kanssa, laadin jokaiselle yritykselle Ateneumin ja ARS 95
näyttelyn perustavaa laatua olevan hyödyntämissuunnitelman, joka toimi
neuvottelujen pohjana.
Useimpiin tapaamisiin pyysin mukaan silloisen amanuenssi Susanna
Petterssonin (nyk. Ateneumin johtaja) ja graafisen
suunnittelijan, Mikko Männistön, jotka täydensivät tiedollisia ja
näkemyksellisiä puutteitani Ateneumista, nykytaiteesta, näyttelystä ja sen
visuaalisesta ilmeestä ja näiden tarjoamista yksityiskohdista. Tiimityö oli
loistavaa, jolla saavutettiin myös erinomaisia tuloksia.
Yritys- ja mediasponsorit
ARS 95 (11.2.-28.5.1995) näyttelyn takaajana toimi Henna ja
Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö ARS Fennica. Pääyhteistyökumppanina oli Suomen
Posti. Sponsoreita olivat IBM, Marimekko, Finnair, Sokos-Hotels ja
Ilta-Sanomat. Muita mediasponsoreita olivat MTV-3, Classic FM, ja Maximedia
(JCdeux). Jokainen sai oman nimetyn näyttelytilan Ateneumista, joka näkyi
tilojen seiniin kiinnitetyistä nimikylteistä.
Sponsoritulot yli kolmannes näyttelybubjetista
Näin suuren mittakaavan hanke vaati merkittävää taloudellista
panostusta. Pelkästään kuljetuskustannukset olivat mittavat, ottaen huomioon,
että lukuisat taideteokset kuljetettiin näyttelyyn maapallon kaikilta neljältä
kulmalta.
Nykytaiteenmuseolle jäi maksettavaksi 10% koko näyttelyn budjetista. ARS 95:n johtava markkinointi- ja sponsorointikonsultti, T&M Project Managementin Tom Merilahden mukaan sponsorointisopimuksilla katettiin yli kolmannes kokonaisbudjetista.
Arvokkaammaksi muodostui kuitenkin yhteismarkkinointikonsepti ja 12 yritys- ja mediayhteistyökumppanin panostus tapahtuman markkinointiin ja viestintään, joka omalta osaltaan tuki Nykytaiteen museon asettamia tavoitteita myös pidemmällä tähtäimellä.
Markkinointiyhteistyökumppaneilla selkeät roolit
Tavoitteena oli yksinkertaisesti löytää parhaat mahdolliset
yhteistyökumppanit, jotka taloudellisen tuen lisäksi tekisi yhteistyötä
toisiaan täydentävästi ja toteuttaisi markkinointioperaation yhteisten arvojen nimissä.
Tässä tapauksessa, yhteismarkkinointikonsepti ja hyödyntämisohjelma oli
taatusti uusi, mutta strategia perustui myös Business-to-Business -toimintaan,
jossa kumppanit ruokkivat toinen toistaan ja täyttivät näyttelyn tarpeita.
Finnair otti vastatakseen 90 taitelijan ja nykytaideteosten
kuljetuksen yli 20 maasta Helsinkiin. Sokos-Hotels vastasi suurelta osin
taitelijoiden majoittamisesta neljässä kaupunkihotellissaan, jotka nimettiin
näyttelyyn liittyvässä viestinnässä ARS-hotelleiksi.
Moniin tuotteisiin,
palveluihin ja tiloihin sovitettiin asioita, kuten Marimekko ARS 95 pöytäliinat
ja servietit. Baareihin, ravintoloihin ja viinikellareihin tuotettiin ARS 95
brändättyjä puna- ja valkoviinipulloja. Marimekko tuotti myös malliston ARS 95
raidoitettuja T-paitoja (viisi väriä) sekä tilauksesta nimettyjä ARS-tuotteita
myös muille sponsoreille.
William Latham: The Garden of Unearthly Delights Keinotodellinen elämä. |
Ennen näyttelyä IBM allekirjoitti myös yhteistyösopimuksen ARS-taitelija William Latham’in kanssa, joka oli luonut keinotodellinen elämä -teoksensa (The Garden of Unearthly Delights) yhdessä IBM:n tutkimuskeskuksessa Englannissa.
IBM tietokoneita oli varattu näyttelyssä
myös näyttelyvieraiden käyttöön.
Telecom Finland (Sonera) tuotti houkuttelevia
puhelinkortteja, joissa hyödynnettiin ARS 95:n visuaalista ilmettä. Korteista tuli lyhyessä ajassa arvokkaita
keräilyharvinaisuuksia.
Vastavuoroinen markkinointiviestintä
Sponsorit yhdistivät ARS 95 logon ja visuaalisesti
suunnitellut, nimetyt raidat suurempiin kampanjoihin. Ilta-Sanomat toteutti
oman ARS-kampanjan, joka puolestaan mainosti näyttelyä, joka kattoi bussien ja
raitiovaunujen kyljet ja bussipysäkit.
Suomen Posti toteutti Ilta-Sanomissa kampanjan oman palvelu- ja tuotemarkkinoinnin nimissä, kuten
postimerkit, kirjeet ja kuoret. Maximedia (JCDeux) panosti puolestaan
julistemainonnan painotöihin ja tehokkaaseen ulkomainontaan.
Tuhansia ulkomainostauluja sijoitettiin osaksi kaupunkikuvaa,
bussi- ja raitiovaunu-pysäkeille, lyhtypylväisiin… Jokainen juliste noudatti
samaa värikoodia ja sponsoreiden järjestystä: Postin keltainen, Sokos vihreä,
IBM pinkki, Marimekko musta, Ilta-Sanomat punainen ja Finnair sininen.
MTV-3 lähetti värikkään, suoran 50 minuutin TV-lähetyksen
(Arsistien Ilta) näyttelystä, jota se myös tarjosi sponsoreiden
hyödynnettäväksi. Suositun TV-ohjelman sponsoreina toimivat Suomen Posti ja
IBM, juontajana Neil Hardwick.
Classic FM, klassisen kaupallinen radioasema
lähetti ARS-radiospotteja näyttelystä. Se tarjosi sponsoreille mahdollisuuden
personoida spotit omilla yrityksen äänitunnuksilla spottien hännissä.
Myös ARS-näyttelyluettelon paperi ja painotyöt kustannettiin
fiksulla barter-sopimuksella, vaihtokaupalla, jossa luettelon mahdollistaneet
yritykset saivat arvokkaita ja vetovoimaisia luetteloita omaan jakeluunsa
varustettuna yrityksen nimellä ja logolla.
Näyttelyluettelo sisälsi omat osiot sponsoreille, joissa omalla logolla höystetty ARS-väriraita ja lyhyt yritysesittely. Luettelon kannessa lueteltiin kaikki 90 näyttelyyn taiteiljat.
Näyttelyluettelo sisälsi omat osiot sponsoreille, joissa omalla logolla höystetty ARS-väriraita ja lyhyt yritysesittely. Luettelon kannessa lueteltiin kaikki 90 näyttelyyn taiteiljat.
ARS saattoi urheilun ja kulttuurin yhteen
Kun Veikkaus Oy toimi yhtenä Jokereiden
pääyhteistyökumppanina tiedettiin, että yli 40-vuotiaat, jääkiekkoa seuraavat
miehet ovat museolle yksi haastavimmista kohderyhmistä.
Näin syntyi idea, jossa
Vekkaus antoi ARS:lle koko ketjun käyttöön – ketjun viiden pelaajan
pelipaitoihin painettiin ARS-logo sekä kirjaimet A-R-S-9-5. Tämä liike oli
yllättävyydessään esimerkillinen tapa kaventaa kuilua urheilu- ja
kulttuurielämän välillä.
22 yritystilaisuutta, 12 000 kutsuvierasta
Tarjoamalla Ateneumin 5 000 neliömetrin näyttelytilaa
yritysten yksityistilaisuuksiin maanantaisin, kun museo oli suljettu, edusti
muiden mahdollisuuksien joukossa täysin hyödyntämätöntä potentiaalia.
IBM järjesti menestyksellisen tapahtumakokonaisuuden
välittömästi näyttelyn virallisten avajaisten jälkeen, jossa täydellinen
opastettu kierros 3 700 kutsuvieraalle.
Telecom Finland (Sonera) järjesti kaksi sisäisen markkinoinnin tapahtumaa yhteensä 4 000 työntekijälleen.
Telecom Finland (Sonera) järjesti kaksi sisäisen markkinoinnin tapahtumaa yhteensä 4 000 työntekijälleen.
Tom
Merilahden ja Susanna Pettersonin ideoima ja yhdessä Telen kanssa suunnittelema
konsepti oli nimeltään Seikkailu Nykyaikaan ja seurasi näyttelyn teemoja:
Yksityinen/Julkinen ja Keinotodellinen elämä.
Susanna briiffasi Telen johtoa ja henkilökuntaa esittelemään
teoksia kollegoilleen käyttämällä kieltä, jolla Telen sisäisen markkinoinnin
viestejä pyrittiin upottamaan teleläisten tajuntaan. Konsepti onnistui ja sai
erinomaista palautetta niin mediassa kuin osallistujilta.
ARS 95 näyttelyä uutisoitiin lukuisissa tiedotusvälineissä. Yhteistyökonseptit ja sponsorit saivat ansaittua julkisuutta. |
Vain 10% markkinointikuluista jäi museon maksettavaksi
Vain 10% näyttelyn suorista markkinointikuluista jäi museon
maksettavaksi. Loput ja paljon enemmän katettiin moniulotteisella ja laajaa
huomiota herättäneellä markkinointikonseptilla sekä mukana olleiden
sponsoreiden omilla ja yhteisillä ponnisteluilla.
ARS 95:n saavuttama
mediajulkisuus oli mahtava. Mikään kulttuuritapahtuma ei ollut koskaan saanut
yhtä paljon laajaa medianäkyvyyttä ja kuuluvuutta televisiossa, lehdistössä ja
radiossa.
Tapahtuman uutisoinnit sisälsivät myös poikkeuksellisen
paljon kirjoituksia menestyksellisestä markkinoinnista, sponsoreista,
sponsorointikonsepteista sekä yritysten ja median tuottamista
kerrannaisvaikutuksista, jotka luonnollisesti vahvistivat kumppaneiden yritys-
tai tuotekuvaa.
Tavoitteet ylitettiin
ARS 95 näyttelymenestyksen lisäksi, Nykytaiteen museon ja
Valtion Taidemuseon (Kansallisgalleria) tärkeimpänä tavoitteena oli vakuuttaa
valtion ja Helsingin kaupungin päättäjät nykytaiteen suuresta merkityksestä ja
myötävaikuttaa päätökseen investoida uuden Nykytaiteen museo rakennushankkeen
käynnistämiseen.
ARS 95:n saavuttama suosio ja megajulkisuus saivat päättäjät
vakuuttuneiksi ja positiivinen päätös syntyi. Uuden Nykytaiteen museon
rakentaminen aloitettiin heti vuonna 1996. Kiasma avattiin yleisölle 29. päivä
toukokuuta 1998. Lisätietoa: http://kiasma.fi
Vaikka esimerkki on vuosien takainen, se on vieläkin
ajankohtainen ja hyödynnettävissä vuosia eteenpäin. Se on tärkeä osa
kultturimarkkinoinnin ja sponsoroinnin kehitystä ja historiaa Suomessa, josta
moni voisi vieläkin ottaa esimerkkiä.
Markkinointi ja Mainonta -lehti (M&M) otsikoi minua
nimikkeellä: 'Kulttuurin Kultasormi'.
Suomen Markkinointiliitto antoi minulle Vuoden Media Ammattilainen tittelin ansioistani Hype-musikaalissa ja ARS
taidenäyttelyssä.
http://remote.com/tomppa (fi)
*** http://TomMerilahti.info (eng)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti